Autorskie szkolenia i kursy z logopedii oraz fizjoterapii.

Szkolenia stacjonarne 2023/2024

Poniżej znajdziecie szkolenia stacjonarne, które odbędą się w 2023 i w pierwszej połowie 2024 roku (kolejne terminy wkrótce). Już teraz zachęcam Was do zarezerwowania sobie terminów na kursy w poszczególnych miastach. Na niektóre z nich, zapisy już ruszyły - wystarczy kliknąć w link. Kiedy odpala się adres email, należy wysłać zapytanie do organizatora szkolenia. Jeżeli nie ma odesłania do zapisów - link zostanie podany wkrótce. Do zobaczenia!

Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne.

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne

Szkolenie stacjonarne– praktyczne (2-dniowe) Czas: 13 h dydaktycznych

  1. Dyslalia okiem fizjoterapeuty

a) Część teoretyczna:

  • Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
  • Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
  • Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
  • Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.

b) Część praktyczna:

  • Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
  • Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.
  1. Jak obserwować ciało pacjenta?

a) Część teoretyczna

  • Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
  • Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
  • Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
  • Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
  • Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
  • Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.

b) Część praktyczna

  • Ocena postawy ciała.
  • Ocena napięcia mięśniowego.
  • Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
  • Praca manualna nad torem oddechowym.
  1. Terapia manualna – jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?

a) Część teoretyczna

  • Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
  • Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
  • Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
  • Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
  • Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?

b) Część praktyczna

  • Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.

26-27.08.2023 r. – Warszawa

23-24.09.2023 r. – Kraków

28-29.10.2023 r. – Warszawa

2-3.12.2023 r. – Wrocław

9-10.12.2023 r. – Warszawa

13-14.01.2024 r. – Warszawa (Wieliszew)

25-26.01.2024 r. – Białystok

3-4.02.2024 r. – Kraków

17-18.02.2024 r. – Tarnów

02-03.03.2024 r. – Łódź

10-11.05.2024 r. – Gdańsk

16-17.05.2024 r. – Warszawa

14-15.09.2024 r. – Gdańsk

21-22.09.2024 r. – Warszawa

Przepona i oddech w terapii logopedycznej - praca manualna wspomagająca prawidłowy tor oddechowy

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne

Szkolenie stacjonarne– praktyczne (2-dniowe) Czas: 13 h dydaktycznych (sobota-niedziela)

Część teoretyczna

  • Wywiad logopedyczno-fizjoterapeutyczny- specyficzne pytania w wywiadzie dotyczące oddychania
    • Z rodzicem dziecka przedszkolnego i szkolnego
    • Z osobą dorosłą
  • Anatomia i fizjologia oddechu
    • Mięśnie oddechowe
    • Mięśnie pomocnicze
    • Przepona- budowa anatomiczna
    • Przepona oddechowa- mięsień życia
  • Omówienie fizjologii pracy przepony
    • Funkcje przepony oraz jej wpływ na pracę całego organizmu: kręgosłup, trawienie, drenaż, układ odpornościowy
    • Znaczenie funkcjonowania przepony w postawie ciała
  • Przepony w ciele
    • Omówienie anatomii i fizjologii przepon w ciele
    • Współpraca przepon- dlaczego jest tak istotna w kontekście toru oddechowego, napięcia mięśniowego oraz…pionizacji języka?
    • Dysfunkcje przepon- czym mogą skutkować i jak je diagnozować?
  • Klatka piersiowa i szyja
    • Anatomia klatki piersiowej oraz palpacja najważniejszych struktur do pracy manualnej w gabinecie logopedycznym
    • Funkcja klatki piersiowej w czynności oddychania
    • Szyja- omówienie najważniejszych struktur biorących udział w oddychaniu
    • Dysfunkcje i napięcia w obszarze żeber, mostka, obojczyków i mięśni, zaburzających prawidłowy tor oddechowy- etiologia powstawania i znaczenie w terapii logopedycznej.

Część praktyczna

  1. Palpacja najważniejszych mięśni oddechowym i ocena napięcia
  2. Globalna ocena pacjenta w kontekście toru oddechowego z uwzględnieniem postawy ciała, nawykowej pozycji, obserwacji napięć w ciele
  3. Diagnozowanie przepony
  4. Praca manualna na przeponie
  5. Diagnozowanie napięć zlokalizowanych w obszarze klatki piersiowej
  6. Praca manualna na obojczykach, mostku, mięśniach międzyżebrowych, mięśniach piersiowych i odcinku piersiowym kręgosłupa
  7. Diagnozowanie i praca manualna na mięśniach szyi i podstawy czaszki
  8. Ćwiczenia oddechowe wspomagające pracę przepony- techniki z wykorzystaniem wizualizacji i relaksacji

ZAKOŃCZENIE

  1. Omówienie znaczenia oddechu oraz doboru technik w wybranych zaburzeniach logopedycznych.

30.09-01.10.2023 r. – Warszawa

29.06-30.06.2024 r. – Łódź

27-28.07.2024 r. – Kraków

17-18.08.2024 r. – Rzeszów

Masaż logopedyczny (z elementami technik fizjoterapeutycznych i osteopatycznych)

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne

Szkolenie stacjonarne – praktyczne
Czas trwania: 10h dydaktycznych

  1. Czym jest masaż i po co go wykonujemy?
  2. Na jakie struktury możemy oddziaływać poprzez masaż?
  3. Wskazania i przeciwskazania (czerwone flagi) do stosowania masażu logopedycznego.
  4. Fizjologia i anatomia palpacyjna obszaru głowy i szyi.
  5. Techniki masażu zewnętrznego. 
  6. Techniki masażu wewnątrz jamy ustnej.
  7. Techniki na obszar czaszki oraz szyi.
  8. Elementy terapii manualnej w masażu.
  9. Techniki wyciszające na obszarze czaszki.
  10. Masaż w wybranych przypadkach klinicznych.
  11. Piny i bańki – jako dodatkowe narzędzia do wykorzystania w masażu.
19.08.2023 r. – Warszawa
07.10.2023 r. – Warszawa (Wieliszew)
21.10.2023 r. – Lublin
15.01.2024 r. – Września
02.02.2024 r. – Kraków
01.03.2024 r. – Łódź
12.04.2024 r. – Warszawa
6.04.2024 r. – Lublin
18.05.2024 r. – Kraków
19.05.2024 r. – Skoczów
23.05.2024 r. – Warszawa
07.06.2024 r. – Poznań
19.07.2024 r. – Katowice
24.08.2024 r. – Kraków

Diagnoza i terapia stawu skroniowo- żuchwowego w gabinecie logopedycznym

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne

Godziny zajęć: sobota 9:00-17:00, niedziela 9:00-13:00 (15h dydaktycznych)

TEORIA

  1. Anatomia i fizjologia i biomechanika stawu skroniowo-żuchwowego 
  2. Wywiad pod kątem zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego
  3. Postawa ciała i asymetrie w ciele oraz ich wpływ na funkcjonowanie stawu skroniowo-żuchwowego
  4. Omówienie zaburzeń stawu skroniowo- żuchwowego najczęściej spotykane w gabinecie logopedycznym.
  5. Niemowlak, dziecko, dorosły- czym różni się etiologia powstawania zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego – case study 
  6. Nieprawidłowe funkcjonowanie stawu skroniowo- żuchwowego w zaburzeniach logopedycznych – jak się objawia, czym jest spowodowane?
  7. Kiedy i do kogo odesłać pacjenta na dalszą diagnostykę i leczenie? – budowanie zespołu terapeutycznego. Jak się komunikować?
  8. Rola logopedy w terapii stawu skroniowo-żuchwowego.

PRAKTYKA

  1. Anatomia palpacyjna struktur wokół stawu skroniowo- żuchwowego 
  2. Badanie stawu skroniowo-żuchwowego (m.in. pomiary, ocena symetrii ruchów), 
  3. Obserwacja postawy ciała oraz zgryzu pod kątem zaburzenia funkcjonowania stawów skroniowo-żuchwowych 
  4. Techniki rozluźniania obszaru wokół stawów skroniowo-żuchwowych
  5. Terapia manualna stawów skroniowo-żuchwowych niezbędna w gabinecie logopedycznym
  6. Praca domowa dla pacjenta- wskazówki, ćwiczenia i autoterapia.

BONUS: Autorska karta badania stawu skroniowo-żuchwowego podczas diagnozy logopedycznej.

27-28.01.2024 r. – Białystok

13-14.04.2024 r. – Warszawa (Wieliszew)

Wyspiąpienie podczas Konferencji „Poza schematami i Niewiedzą”: Jak wyciszyć nadmiernie pobudzony układ nerwowy u niemowlęcia? Możliwe przyczyny, diagnozowanie oraz wykorzystanie terapii manualnej w celu normalizacji pracy układu nerwowego.

25.11.2023 r. – Warszawa

Teoria Poliwagalna i Nerw Błędny w Praktyce Terapeutycznej w Pracy z Dzieckiem i Osobą Dorosłą (szkolenie prowadzone wraz dr Aleksandrą Jastrzębowską-Jasińską)

15.03.2024 r. – Gdańsk

Kinesiotaping (w połączeniu z terapią manualną) w wybranych zaburzeniach logopedycznych

16-17.03.2024 r. – Warszawa
8-9.06.2024 r. – Poznań
20-21.07.2024 r. – Katowice