Autorskie szkolenia i kursy z logopedii oraz fizjoterapii.

Szkolenia stacjonarne 2024/2025

ZAPISY NA SZKOLENIA I SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE U ORGANIZATORÓW!

Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne.

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne

Szkolenie stacjonarne– praktyczne (2-dniowe) Czas: 13 h dydaktycznych

  1. Dyslalia okiem fizjoterapeuty

a) Część teoretyczna:

  • Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
  • Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
  • Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
  • Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.

b) Część praktyczna:

  • Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
  • Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.
  1. Jak obserwować ciało pacjenta?

a) Część teoretyczna

  • Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
  • Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
  • Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
  • Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
  • Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
  • Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.

b) Część praktyczna

  • Ocena postawy ciała.
  • Ocena napięcia mięśniowego.
  • Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
  • Praca manualna nad torem oddechowym.
  1. Terapia manualna – jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?

a) Część teoretyczna

  • Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
  • Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
  • Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
  • Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
  • Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?

b) Część praktyczna

  • Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.

28-29.09.2024 r. – Warszawa

Mówiedobrze.pl, Warszawa. Zapisy przez link obok.

26-27.10.2024 r. – Kraków

Fizjomed Academy Kraków. Zapisy przez link obok.

7-8.12.2024 r. – Kraków

Gabinet Kłębuszek, Marta Kuchnik, Kraków. Zapisy przez link obok.

14-15.12.2024 r. – Warszawa

Poradnia Orzechowa, Warszawa. Zapisy przez email: poradniaorzechowa@gmail.com

21-22.02.2025 r. – Łódź

LogopedyczneSOS – Centrum Terapeutyczno-Szkoleniowe, Łódź. Zapisy przez link obok.

15-16.03.2025 r. – Warszawa

Dobra Kadra, Warszawa. Zapisy przez link obok.

Kinesiotaping (w połączeniu z terapią manualną) w wybranych zaburzeniach logopedycznych

  • 1. Założenia i najważniejsze zasady kinesiotapingu.
    2. Wskazania i przeciwskazania do stosowania metody.
    3. Jak przygotować tkanki do plastrowania- manualne opracowanie obszaru przed naklejenie plastra.
    4. Mity i fakty dotyczące kinesiotapingu.
    5. Gdzie jest przyczyna, a gdzie objaw zaburzenia? – czyli trochę o globalnym spojrzeniu na pacjenta i pracy na źródle problemu.
  • 1. Aplikacja na obszar brzucha w pracy nad prawidłowym napięciem mięśniowym+ prosto ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha do wykorzystanie w terapii logopedycznej.
    2. Aplikacje na przeponę – podczas pracy nad prawidłowym torem oddechowym+ manualne badanie i opracowanie obszaru przepony.
    3. Aplikacje na obszar klatki piersiowej i szyi- w pracy nad prawidłową postawą oraz ustawieniem głowy + manualne badanie i opracowanie obszaru klatki piersiowej i mięśni szyi u pacjenta logopedycznego.
    4. Aplikacje na obszar mięśni czaszki i twarzoczaszki w takich zaburzeniach jak: nieprawidłowy ustny tor oddechowy, problemy zgryzowe, bruksizm i zaciskanie zębów, problemy z połykaniem, asymetrie, problemy z zatokami, nieprawidłową pozycją spoczynkową języka oraz nieprawidłową artykulacją, porażenie nerwu twarzowego, problemami ze stawem skroniowo-żuchwowym.

9-10.11.2024 r. – Gdańsk

Instytut Edukacji Logopedycznej, Gdańsk. Zapisy przez stronę, link obok.

14-15.11.2024 r. – Lublin

Instytut Edukacji Logopedycznej, Lublin. Zapisy przez stronę, link obok.

23-24.01.2025 r. – Poznań

Instytut Edukacji Logopedycznej, Poznań. Zapisy przez stronę, link obok.

6-7.02.2025 r. – Wrocław

Instytut Edukacji Logopedycznej, Wrocław. Zapisy przez stronę, link obok.

12-13.04.2025 r. – Warszawa

Instytut Edukacji Logopedycznej, Warszawa. Zapisy przez stronę, link obok.

22-23.05.2025 r. – Olsztyn

Olsztyńskie Centrum Edukacji Nauczycieli. Zapisy przez stronę, link obok.

28-29.06.2025 r. – Kraków

Instytut Edukacji Logopedycznej, Kraków. Zapisy przez stronę, link obok.

5-6.07.2025 r. – Gdańsk

Instytut Edukacji Logopedycznej, Gdańsk. Zapisy przez stronę, link obok.

11-12.07.2025 r. – Warszawa

Poradnia Orzechowa, Warszawa. Zapisy przez email: poradniaorzechowa@gmail.com

Masaż logopedyczny (z elementami technik fizjoterapeutycznych i osteopatycznych)

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne

Szkolenie stacjonarne – praktyczne
Czas trwania: 10h dydaktycznych

  1. Czym jest masaż i po co go wykonujemy?
  2. Na jakie struktury możemy oddziaływać poprzez masaż?
  3. Wskazania i przeciwskazania (czerwone flagi) do stosowania masażu logopedycznego.
  4. Fizjologia i anatomia palpacyjna obszaru głowy i szyi.
  5. Techniki masażu zewnętrznego. 
  6. Techniki masażu wewnątrz jamy ustnej.
  7. Techniki na obszar czaszki oraz szyi.
  8. Elementy terapii manualnej w masażu.
  9. Techniki wyciszające na obszarze czaszki.
  10. Masaż w wybranych przypadkach klinicznych.
  11. Piny i bańki – jako dodatkowe narzędzia do wykorzystania w masażu.

27.09.2024 r. – Warszawa

Poradnia Orzechowa, Warszawa. Zapisy przez email: poradniaorzechowa@gmail.com

04.10.2024 r. – Łódź

LogopedyczneSOS – Centrum Terapeutyczno-Szkoleniowe, Łódź. Zapisy przez stronę.

11.10.2024 r. – Lublin

Instytut Edukacji Logopedycznej, Lublin. Zapisy przez stronę, link obok.

08.11.2024 r. – Gdańsk

Instytut Edukacji Logopedycznej, Gdańsk. Zapisy przez stronę, link obok.

06.12.2024 r. – Kraków

Instytut Doskonalenia Logopedów. Zapisy przez stronę, link obok.

18.01.2025 r. – Warszawa

Dobra Kadra, Warszawa. Zapisy przez stronę, link obok.

07.03.2025 r. – Białystok

Justyna Kackieło-Tomulewicz, @Neurologopeda.białystok, Białystok. Zapisy przez stronę, link obok.

21.03.2025 r. – Kraków

Gabinet Kłębuszek Kraków. Zapisy przez stronę, link obok.

04.04.2025 r. –  Warszawa

Poradnia Orzechowa, Warszawa. Zapisy przez email: poradniaorzechowa@gmail.com

16.05.2025 r. – Łódź

LogopedyczneSOS – Centrum Terapeutyczno-Szkoleniowe, Łódź. Zapisy przez stronę, link obok.

24.05.2025 r. – Olsztyn

Olsztyńskie Centrum Edukacji Nauczycieli. Zapisy przez stronę, link obok.

27.06.2025 r. – Kraków

Instytut Edukacji Logopedycznej, Wrocław. Zapisy przez stronę, link obok.

04.07.2025 r. – Gdańsk

Instytut Edukacji Logopedycznej, Gdańsk. Zapisy przez stronę, link obok.

29.08.2025 r. – Łódź

LogopedyczneSOS – Centrum Terapeutyczno-Szkoleniowe, Łódź. Zapisy przez stronę, link obok.

Diagnoza i terapia stawu skroniowo- żuchwowego w gabinecie logopedycznym

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne

Godziny zajęć: sobota 9:00-17:00, niedziela 9:00-13:00 (15h dydaktycznych)

TEORIA

  1. Anatomia i fizjologia i biomechanika stawu skroniowo-żuchwowego 
  2. Wywiad pod kątem zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego
  3. Postawa ciała i asymetrie w ciele oraz ich wpływ na funkcjonowanie stawu skroniowo-żuchwowego
  4. Omówienie zaburzeń stawu skroniowo- żuchwowego najczęściej spotykane w gabinecie logopedycznym.
  5. Niemowlak, dziecko, dorosły- czym różni się etiologia powstawania zaburzeń stawu skroniowo-żuchwowego – case study 
  6. Nieprawidłowe funkcjonowanie stawu skroniowo- żuchwowego w zaburzeniach logopedycznych – jak się objawia, czym jest spowodowane?
  7. Kiedy i do kogo odesłać pacjenta na dalszą diagnostykę i leczenie? – budowanie zespołu terapeutycznego. Jak się komunikować?
  8. Rola logopedy w terapii stawu skroniowo-żuchwowego.

PRAKTYKA

  1. Anatomia palpacyjna struktur wokół stawu skroniowo- żuchwowego 
  2. Badanie stawu skroniowo-żuchwowego (m.in. pomiary, ocena symetrii ruchów), 
  3. Obserwacja postawy ciała oraz zgryzu pod kątem zaburzenia funkcjonowania stawów skroniowo-żuchwowych 
  4. Techniki rozluźniania obszaru wokół stawów skroniowo-żuchwowych
  5. Terapia manualna stawów skroniowo-żuchwowych niezbędna w gabinecie logopedycznym
  6. Praca domowa dla pacjenta- wskazówki, ćwiczenia i autoterapia.

BONUS: Autorska karta badania stawu skroniowo-żuchwowego podczas diagnozy logopedycznej.

10-11.01.2025 r. – Warszawa

Artysta Mowy, Warszawa. Zapisy przez stronę, link obok.

13-14.06.2025 r. – Wrocław

Stowarzyszenie FAMILANDIA, Wrocław. Zapisy przez stronę, link obok.

Przepona i oddech w terapii logopedycznej - praca manualna wspomagająca prawidłowy tor oddechowy

  • Język i terminologia znana logopedom
  • Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
  • Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
  • Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
  • Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
  • Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
  • studenci logopedii
  • osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
  • terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
  • dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne

Szkolenie stacjonarne– praktyczne (2-dniowe) Czas: 13 h dydaktycznych (sobota-niedziela)

Część teoretyczna

  • Wywiad logopedyczno-fizjoterapeutyczny- specyficzne pytania w wywiadzie dotyczące oddychania
    • Z rodzicem dziecka przedszkolnego i szkolnego
    • Z osobą dorosłą
  • Anatomia i fizjologia oddechu
    • Mięśnie oddechowe
    • Mięśnie pomocnicze
    • Przepona- budowa anatomiczna
    • Przepona oddechowa- mięsień życia
  • Omówienie fizjologii pracy przepony
    • Funkcje przepony oraz jej wpływ na pracę całego organizmu: kręgosłup, trawienie, drenaż, układ odpornościowy
    • Znaczenie funkcjonowania przepony w postawie ciała
  • Przepony w ciele
    • Omówienie anatomii i fizjologii przepon w ciele
    • Współpraca przepon- dlaczego jest tak istotna w kontekście toru oddechowego, napięcia mięśniowego oraz…pionizacji języka?
    • Dysfunkcje przepon- czym mogą skutkować i jak je diagnozować?
  • Klatka piersiowa i szyja
    • Anatomia klatki piersiowej oraz palpacja najważniejszych struktur do pracy manualnej w gabinecie logopedycznym
    • Funkcja klatki piersiowej w czynności oddychania
    • Szyja- omówienie najważniejszych struktur biorących udział w oddychaniu
    • Dysfunkcje i napięcia w obszarze żeber, mostka, obojczyków i mięśni, zaburzających prawidłowy tor oddechowy- etiologia powstawania i znaczenie w terapii logopedycznej.

Część praktyczna

  1. Palpacja najważniejszych mięśni oddechowym i ocena napięcia
  2. Globalna ocena pacjenta w kontekście toru oddechowego z uwzględnieniem postawy ciała, nawykowej pozycji, obserwacji napięć w ciele
  3. Diagnozowanie przepony
  4. Praca manualna na przeponie
  5. Diagnozowanie napięć zlokalizowanych w obszarze klatki piersiowej
  6. Praca manualna na obojczykach, mostku, mięśniach międzyżebrowych, mięśniach piersiowych i odcinku piersiowym kręgosłupa
  7. Diagnozowanie i praca manualna na mięśniach szyi i podstawy czaszki
  8. Ćwiczenia oddechowe wspomagające pracę przepony- techniki z wykorzystaniem wizualizacji i relaksacji

ZAKOŃCZENIE

  1. Omówienie znaczenia oddechu oraz doboru technik w wybranych zaburzeniach logopedycznych.

11-12.10.2024 r. – Warszawa

Poradnia Orzechowa, Warszawa. Zapisy przez email: poradniaorzechowa@gmail.com

23-24.11.2024 r. – Lublin

Fundacja „Przed czasem”, Lublin. Zapisy przez stronę, link obok.

30-31.08.2025 r. – Łódź

LogopedyczneSOS – Centrum Terapeutyczno-Szkoleniowe, Łódź. Zapisy przez stronę, link obok.